POP CAKES


Da jeg i maj 2012 var i USA for at besøge min gode veninde introducerede hun mig for disse skønne og sjove kager: POP CAKES. Som jo egentlig kan betegnes som en trøffel eller romkugle på en slikkepind.
Det fede ved kagerne er (ja, de er også enormt usunde),at de er sjove at lave og de smager himmelsk. Processen for kagerne er temmelig lang, da man arbejder i flere trin, men jeg synes bestemt, at resultatet er det værd.
Jeg har inddelt indlægget i først en overordnet del - Processen og ingredienser generelt og efterfølgende dykker jeg ned i hvert element.

Pop Cakes i 7 trin:

1. Bag en kage (jeg valgte en chokoladekage, men i virkeligheden kan du næsten bruge alt salgs kage)

2. Lav en creme eller frosting

3. Smuldr den kolde kage og rør den godt sammen med cremen

4. Tril dejen til kugler i mundrette størrelse

5. Lad kuglerne blive helt kolde i køleskab eller et kuldechok i fryseren

6. Put kagerne på en slikkepind, dyp dem i chokolade og drys med krymmel (her er det kun fantasien der sætter grænser

7. Det er vigtigt at kagerne står koldt ind til de skal serveres

Ingredienser (18 Popcakes):
300 g chokoladekage
150 g frosting
18 slikkepinde (kan købes i Panduros Hobby eller på nettet: bagetid.dk, hvor du kan købe alt til at lave popcakes) Jeg havde nogle sugerør af pap i striber og klippede dem over. De fungerede fint, da kagerne sad rigtig god fast med hullet fra røret.
200 g mørk chokolade eller candy melts - farvet chokoladeovertræk (panduro hobby eller bagetid.dk)
Diverse krymmel

Trin 1: Chokoladekage (600 g)

2 æg
175 g mel
250 g sukker
150 smør
1 tsk bagepulver
4 spsk kakao
3/4 dl mælk
3/4 dl kogende vand


Bland alle ingredienser, men vent med vandet til sidst. Fordel dejen i en form ca 30x40. Bages ved 175c i 30-45 min . Tjek gerne til den efter 30 min. 
Tip: si melen i dejen, så du undgår klumper i dejen.
Kagen skal være helt kold inden den bruges til popcakes. Vi lavede kagen en uge inden vi  skulle bruge den og frøs den ned.

Trin 2: Frosting:
Frosting anvendes til toppen af en cupcake og findes i vildt mange forskellige udgaver. (se cupcakesopskrifter.dk)
150 g philadelphia friskost
2 dl flormelis
100 g smør ( vil jeg prøve at udelade næste gang)
1 tsk vanillesukker ( havde en rest rigtig vanilie og brugte det)
1 spsk mælk

Rør Ingredienserne godt sammen til den bliver jævn og glat 

Trin 3: Smuldr kagen i en skål. Der må ikke være klumper i massen


Bland frosting med den smuldrede kage så det bliver til en dej. Brug lidt at frostingen af gangen - dejen må ikke være hverken for fugtig eller for tør
Trin 4 og 5: Form dejen til passende kugler og sæt dem på en bageplade og direkte i køleskabet.

Trin 6: Sæt den kolde kugle på en slikkepind og dyb den i smeltet chokolade eller candy melt


Dekorer cake pops som du ønsker. Her en pige med lilla hår og kysmund



Pop caken knaser dejligt når man bider i den når den kommer dirkete fra køl

Anmeldelse:
Virkelig frisk og lækker kage.Vær dog opmærksom på, at det er en tung kage, du nok kun kan spise en af. Pas derfor på med at lave kuglerne alt for store. Pop cakes var et stort hit hos såvel voksne som børn og der var en stor WOW effekt. Vi puttede sukker i en skål og stak pop cakes i sukkeret.  Jubii, jeg har til en omgang mere i fryseren.
God fornøjelse!

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Nem lagkage med rutebiler

Wok - nu børnevenlig

Hjemmelavet ravioli med kødfyld og tomatsovs